چطور برنامه نویس بلاکچین شویم؟

برنامه نویس بلاکچین

چگونه یک تازه کار می تواند شروع به یادگیری در مورد بلاک چین و برنامه نویسی بلاکچین کند؟

برای شما که علاقه به برنامه نویسی بلاکچین دارید و نقشه راهی می خواهید تا راحت تر بتوانید این مسیر را طی کنید. در ابتدا به تعریف بلاکچین می پردازیم. بلاکچین در واقع یکی از انقلابی ترین تغییراتی است که در گذشته اخیر پدیدار شده است. برخی بر این باورند که محرک اصلی تغییر برای بسیاری از صنایع خواهد بود.

این امر؛ دروازه فرصت هایی را برای بسیاری از کسب و کارها به منظور شروع توسعه برنامه های کاربردی مبتنی بر بلاکچین باز کرده است، و در عین حال راه را برای فرصت های شغلی جدید هموار می کند. دانستن فناوری بلاکچین و کاربرد آن در حوزه های مختلف، شما را از همه جلوتر نگه می دارد، تأثیر مثبتی روی رزومه شما خواهد گذاشت و شغل بهتر و حقوق مناسبی برای شما فراهم می کند.

برنامه نویس بلاکچین

سؤال بعدی که مطرح می شود؛ این است که چگونه یک مبتدی باید شروع به یادگیری در مورد این فناوری کند. اگرچه ممکن است شرکت‌ های زیادی را بیابید که این دوره‌ ها را تبلیغ می‌ کنند، پیدا کردن یکی که بتواند علاوه بر تمرین تئوری، تجربه عملی را برای شما فراهم کند، ممکن است شما را کمی سردرگم کند.

شورای بلاک چین یک پلتفرم مشهور برای یادگیری است. دوره هایی را برای افراد مبتدی و حرفه ای ارائه می دهد. مفاهیم بلاک چین را بیاموزید و دانش عمیقی از فناوری بلاک چین و پلتفرم های آن داشته باشید. حال این سؤال مطرح می شود که چگونه فناوری بلاک چین را یاد بگیریم؟ این مقاله شما را در مسیر حرفه ای شدن در این حوزه و مهارت های مورد نیاز برای شروع این فناوری پررونق، راهنمایی می کند.

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بلاکچین چه چیزی لازم است؟

اگر می خواهید شغلی ایجاد کنید یا می خواهید در مورد این فناوری بیاموزید، چند نکته ضروری وجود دارد که باید به آن توجه کنید. اگر دانش اولیه ای در مورد کامپیوتر و کدنویسی دارید، این به شما کمک می کند تا مفاهیم بلاک چین را بهتر درک کنید. اگر لیسانس فناوری در علوم کامپیوتر یا رشته های مرتبط دارید، گزینه خوبی برای جستجوی فرصت در فناوری بلاک چین است.

شرکت‌هایی که در حال حاضر برای بلاک چین استخدام می‌کنند به دنبال نامزدهایی هستند که می‌دانند چگونه فناوری فعلی را گسترش دهند و چیز جدیدی ارائه دهند. این تنها در صورت داشتن دانش فنی کامل امکان پذیر است.

اولین قدم برای برنامه نویس بلاک‌چین، توسعه‌دهنده شدن است و پس از آن، می‌توانید مهارت‌های توسعه بلاک چین را بیاموزید و توسعه‌دهنده بلاک چین باشید.

شما باید یک توسعه دهنده باشید

با درک اولیه برنامه نویسی مانند زبان برنامه نویسی شیء گرا، پایگاه داده های مسطح و رابطه ای و زبان رویه ای همیشه برای درک بهتر بلاک چین مفید خواهند بود. تمام مهارت هایی که امروزه یک توسعه دهنده دارد در فناوری بلاک چین مفید است. بنابراین داشتن دانش ساختارهای داده، توسعه وب و زبان برنامه نویسی اولیه برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بلاک چین ضروری است.

یک توسعه‌دهنده درک بهتری از ساختار داده دارد، بنابراین با کسب بینش در مورد ساختار داده‌ها شروع کنید. ثانیاً، باید شروع به درک فناوری جدید کنید. باید در مورد Queues ،Tree ،Stack ،LinkedList و ساختار داده Hedera HashMaps بیاموزید.

همچنین کدنویسی یاد بگیرید؛ زیرا به شما کمک می کند کدهای کارآمدی را برای بلاک چین بنویسید. شناخت معماری‌ های پایه مانند MVVM ،MVC ،Document-View Architecture ،MVC و Microservices به شما کمک می‌ کند تا تفاوت بین سیستم معمولی و غیرمتمرکز را درک کنید.

علاوه بر این، باید اصول معماری ارتباطات را بیاموزید. همیشه توصیه می شود که زبان های برنامه نویسی مانند C ،C++ یا JavaScript را بیاموزید. اگر تازه کار هستید، ابتدا باید برای یادگیری همه موضوعاتی که پیش تر ذکر شد، آماده شوید تا درک سیستم بلاک چین برای شما آسان شود.

پیش نیازهای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بلاک چین چیست؟

برای یادگیری در مورد بلاک چین، باید با یادگیری اصول اولیه بلاک چین و ارزهای دیجیتال شروع کنید. می توانید این کار را با پیوستن به جوامع مختلف بلاک چین و بازدید از انجمن های بیت کوین در Reddit، وبلاگ های رمزنگاری در یوتیوب و اخبار بلاک چین در Coindesk آغاز کنید.

همین کار را با خرید مقداری ارز دیجیتال و معامله آن انجام دهید تا تحربه ای عملی داشته باشید. برای این کار می توانید Coinbase را امتحان کنید.

شما می توانید به دوره های ارائه شده توسط فرم های آنلاین مختلف، مانند آنچه که توسط شورای بلاک چین ارائه می شود ملحق شوید. برای کدنویسی، داشتن یک ایده اولیه، همیشه مفید خواهد بود. این به شما کمک می کند تا برنامه های کاربردی بلاک چین را انجام دهید.

مهارت های فنی مورد نیاز برای شروع سفر خود به عنوان یک توسعه دهنده بلاک چین یا مهندس بلاک چین

اکنون برای حضور در حوزه بلاک چین، باید دانش فناوری پایه بلاک چین یا مفاهیم جدید در حال تکامل در اکوسیستم بلاک چین را داشته باشید. در اینجا چند مهارت وجود دارد که برای شروع حرفه ای در فناوری بلاک چین باید یاد بگیرید و دانش عمیقی داشته باشید.

سیستم های توزیع شده و شبکه

برای درک فناوری بلاک چین، باید از ابتدا شروع کنید. فناوری بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است، بنابراین درک درست از شبکه های همتا به همتا ضروری است. همچنین، باید درباره مکانیسم اجماع بلاک چین، که هسته اصلی بلاک چین است، اطلاعات داشته باشید. پرکاربردترین الگوریتم اجماع بلاک چین، اثبات کار (PoW) بیت کوین، و دیگری اثبات سهام (PoS) است.

رمزنگاری

یکی از محبوب ترین برنامه های بلاک چین، ارزهای دیجیتال است. بنابراین داشتن دانش اولیه از توابع هش و مهارت های ریاضی خوب در این زمینه برای شما معجزه می کند. همچنین داشتن درک درستی از Block Ciphers، رمزگذاری تأیید شده و یکپارچگی پیام نیز ضروری است.

ساختارهای داده

همانطور که می دانیم بلاک چین شکل خاصی از پایگاه داده است و اطلاعات در بلوک هایی که یک بلوک به بلوک دیگر متصل است، ذخیره می شود. بنابراین، در کل، شما باید مفهومی را در پس ذخیره داده ها در فناوری بلاک چین داشته باشید. در اینجا پایگاه داده در سراسر شبکه به نام دفتر کل توزیع شده حرکت می کند و امنیت با کمک رمزنگاری حفظ می شود. یک توسعه دهنده بلاک چین باید از عملکرد عملی ساختار داده مانند لیست های پیوندی، نقشه های هش، نمودارها، درختان جستجو و غیره آگاه باشد.

زبان برنامه نویسی پیشرفته

با دانش اولیه زبان برنامه نویسی باید با برخی از زبان های برنامه نویسی پیشرفته نیز آشنایی داشته باشید. لیست برخی از آن ها در زیر ذکر شده است:

یک توسعه دهنده و برنامه نویس بلاکچین شوید

پس از به دست آوردن مهارت های لازم برای توسعه، باید بدانید که به چه نوع توسعه دهنده بلاک چینی تبدیل شوید. می توانید یک توسعه دهنده نرم افزار بلاک چین، و یا یک توسعه دهنده اصلی بلاک چین باشید. اکنون دریابیم که نقش ها و مسئولیت های اصلی شغل آن ها چیست؟

توسعه دهنده نرم افزار بلاک چین

آن ها باید برنامه هایی بسازند که بر اساس معماری و پروتکل بلاک چین باشد. توسعه دهنده نرم افزار بلاک چین تمایل به ایجاد برنامه های غیرمتمرکز (DApps) و برنامه های کاربردی وب دارد. توسعه‌ دهنده نرم‌ افزار Blockchain تمام توسعه‌ های front-end و back-end را مدیریت می‌ کند.

نقش های توسعه دهنده نرم افزار بلاک چین:

  • توسعه قراردادهای هوشمند
  • توسعه طراحی های Backend و Frontend برای DApps
  • نظارت بر کل پشته در حال اجرا DApps

توسعه دهنده اصلی بلاک چین

این توسعه دهندگان بیشتر بر بخش اصلی فناوری بلاک چین تمرکز می کنند که شامل طراحی پروتکل اجماع، امنیت و معماری فناوری بلاک چین است.

نقش توسعه دهنده بلاک چین اصلی:

  • طراحی پروتکل های بلاک چین
  • الگوریتم اجماع طراحی و مدیریت امنیت در شبکه
  • طراحی معماری شبکه بلاک چین
  • نظارت بر کل شبکه

شناخت قراردادهای هوشمند

برای خودکار سازی تراکنش، از قراردادهای هوشمند در فناوری بلاک چین استفاده می شود. قراردادهای هوشمند قابلیت های بلاک چین را بدون هیچ مرجع مرکزی افزایش می دهند. توسعه دهندگان بلاک چین باید قراردادهای هوشمند را ممیزی و بهینه کنند.

قرار داد هوشمند

دانستن امکانات اجرای قراردادهای هوشمند ضروری است. به عنوان یک توسعه دهنده بلاک چین، مطمئن شوید که قراردادهای هوشمند را فقط در زمانی که انتظار می رود، اجرا کنید. قراردادهای هوشمند زمانی ایجاد می شوند که شرایط خاصی وجود داشته باشد و به محض رسیدن به شرایط خاص، تراکنش به صورت خودکار پردازش می شود.

با برنامه های غیرمتمرکز آشنا شوید

برنامه های غیرمتمرکز

به عنوان یک توسعه دهنده و برنامه نویس بلاکچین، باید برنامه های غیرمتمرکز (DApps) را با استفاده از فناوری بلاک چین توسعه دهید. چندین پلتفرم بلاک چین وجود دارد که می توان از آن ها در ساخت DApp استفاده کرد. برخی از اطلاعات اولیه در مورد پلتفرم های محبوب بلاک چین:

اتریوم: اگر می‌ خواهید در این حوزه حرفه ای شوید، یادگیری Solidity ضروری است. Solidity نقش مهمی در نوشتن قراردادهای هوشمند دارد. سالیدیتی یک زبان برنامه نویسی شیء گرا است که کاملاً شبیه به ECMA Script و JavaScript است.

Hyperledger: یک بلاک چین خصوصی است که نقش کلیدی در توسعه ابزارهای Hyperledger ایفا می کند. باید در مورد دو پروژه، یعنی Hyperledger Fabric و Hyperledger Composer اطلاعات داشته باشید.

EOS: این پلتفرم از برنامه های کاربردی در مقیاس صنعتی پشتیبانی می کند. همچنین، مقیاس پذیری بیشتر و سرعت تراکنش بالاتری مانند اتریوم دارد. بنابراین استفاده از EOS به طور گسترده در سراسر اکوسیستم بلاک چین گسترش یافته است.

NEO: این پلتفرم به یک زبان برنامه نویسی محدود نمی شود. بنابراین، یک برنامه نویس مبتدی با دانش زبان برنامه نویسی پایه می تواند به راحتی تجربه عملی را در این پلتفرم بلاک چین کسب کند. به عنوان مثال، در حال توسعه DAapps در NEO، می توانید از JAVA و #C استفاده کنید. این پلتفرم یک فرصت عالی در تجارت دیجیتال دارد.

برای تبدیل شدن به یک توسعه‌ دهنده بلاک‌ چین نیاز خاصی وجود ندارد، اما اگر با جنبه‌ های فنی آشنا هستید و همچنین دانش اولیه در مورد سیستم غیرمتمرکز دارید، درک کردن آن، و کار روی این سیستم برای شما آسان خواهد بود.

آشنایی با امنیت بلاک چین

همه توسعه دهندگان بلاک چین باید مهارت های امنیتی، از جمله امضای دیجیتال، هش رمزنگاری، اثبات Merkle، رمزنگاری با کلید عمومی، رمزنگاری کلید خصوصی و غیره را داشته باشند. از این رو، دانستن جزئیات اولیه در مورد این اصطلاحات برای توسعه دهندگان بسیار ضروری است. چارچوب امنیتی بلاک چین برای هر پلتفرم و توسعه برنامه، مورد نیاز است.

یاد بگیرید که مسائل پیچیده را ساده کنید

هدف اصلی فناوری بلاک چین ساده کردن عملیات است. بنابراین، به‌ عنوان یک توسعه‌ دهنده بلاک‌ چین، باید مهارت‌ هایی را برای طراحی و پیاده‌ سازی راه‌ حل‌ ها برای دستیابی به نتایج بهتر برای شرکت داشته باشد.

منابع آنلاین برای یاد گیری برنامه نویسی بلاکچین

  • Coursera

می توانید اطلاعات دقیقی در مورد اصول اولیه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پیدا کنید. علاوه بر این، امکان معرفی ارزهای دیجیتال، رویکردهای ذخیره سازی و استفاده از بیت کوین و مکانیک بیت کوین را فراهم می کند. در عین حال، این دوره می تواند جنبه تمرکز زدایی بیت کوین را نیز توضیح دهد.

  • Enterprise Blockchains Fundamentals

همچنین می‌ توانید «دوره رایگان Enterprise Blockchains Fundamentals» در 101 بلاک چین را به عنوان جایگزین ترجیحی برای یادگیری بلاک چین انتخاب کنید. این دوره منعطف است و تصور دقیقی از پیامدهای فناوری بلاک چین در سطح سازمانی ارائه می دهد. دوره رایگان 101 بلاکچین نیز پشتیبانی از راهنمایی شخصی را برای رفع تمام شک و تردیدها در این دوره به ارمغان می آورد.

  • Udemy

مبتدیان همچنین می توانند دوره «مقدمه ای بر ارزهای دیجیتال و بلاک چین» در Udemy را انتخاب کنند. این دوره رایگان، زیربنای نظری فناوری بلاک چین را از دیدگاه اقتصادی و فنی ارائه می دهد. این دوره همچنین می‌تواند فرصت‌ هایی را که فناوری بلاک چین برای کار آفرینان به ارمغان می‌ آورد، معرفی کند. مبتدیان همچنین می توانند بینش های مفیدی را برای دسترسی به جامعه بلاک چین، در این دوره بیابند.

اگر به آموزش رایگان بلاک چین علاقه مند هستید، می توانید دوره «تئوری بلاک چین 101» را در Udemy انتخاب کنید. این دوره یک درک اساسی در مورد فناوری بلاک چین در کنار وضعیت موجود فناوری بلاک چین ارائه می دهد.

در عین حال، می‌توانید بینش‌هایی را در مورد کاربردهای بلاک چین در لجستیک، انرژی، خدمات مالی، اینترنت اشیاء و مراقبت‌های بهداشتی کشف کنید. برخی از موضوعات قابل توجه در این دوره شامل الگوریتم های اجماع، شبکه های پرداخت، پیاده سازی بلاک چین و موارد دیگر می باشد.

  • IBM

وبلاگ آی‌ بی‌ ام می‌ تواند به شما کمک کند تا به دوره رایگان «بلاک چین توسط IBM» برای یادگیری اصول بلاک چین و توسعه برنامه‌ های کاربردی پایه بلاک چین دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، می‌ تواند در درک روش‌ های امنیت راه‌ حل‌ های بلاک چین و توضیح عدم تمرکز و Hyperledger Fabric کمک کند.

  • Blockgeeks Crash

این دوره یک راهنمای کامل است که به شما اصول کد نویسی اولیه برای توسعه یک برنامه بلاکچین خیلی ساده را آموزش می‌ دهد.

  • Class Central

اگر بودجه شما کم است، Class Central دوره‌ های بلاکچین رایگان در سراسر اینترنت را جستجو و برای شما لیست می‌ کند.

  • B9Lab Blockchain Academy

مجموعه‌ ای از دوره‌ های مناسب برای کمک به شما در توسعه مهارت‌ ها و شایستگی‌ های لازم برای آغاز به کار به عنوان یک توسعه‌ دهنده بلاکچین است.

منابع آکادمیک و دانشگاهی آموزش برنامه نویسی بلاکچین

اگر از قبل یک مدرک علوم رایانه دارید، یا در برنامه‌ نویسی تجربه و مهارت دارید، منابع بی‌ شماری وجود دارد که به شما کمک می‌ کنند مفاهیم برنامه‌ نویسی بلاکچین را درک کرده و شروع به توسعه برنامه‌ های خود کنید.

اگر قصد دارید منابع آکادمیک نوین و به روز بلاکچین را به عنوان روش یادگیری خود انتخاب کنید، موارد زیر منابعی هستند که دانشگاه‌ های بزرگ و معتبر در سطح جهان از آن‌ ها استفاده می‌ کنند:

یکی از نشانه‌ های واضح از اینکه یک تکنولوژی مخرب در حال راه یافتن به صنایع مهم و بزرگ است، زمانی است که دانشگاه‌ های ذکر شده، در حال سرمایه‌ گذاری در آن رشته‌ ها هستند.

نتیجه

بلاک چین یک فناوری انقلابی است که برای تغییر کسب و کار و ارائه خدمات در حوزه های مختلف تجاری آمده است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از نام‌ های بزرگ در صنایع، به بررسی جنبه‌ های مختلف این فناوری و کاربرد چند وجهی آن بپردازند. این نیاز به توسعه دهندگان و برنامه نویسان بلاکچین را ایجاد کرده است که می توانند به روند توسعه این پلتفرم کمک کنند.

طبق آخرین گزارش Upwork، مهندسی بلاکچین دومین مهارت مورد نیاز شرکت‌ ها در سراسر جهان است که نشان‌ دهنده محبوبیت این دوره در یک پلتفرم جهانی است. علاوه بر این، کاربرد گسترده‌ تر بلاک چین در زمینه‌ های مختلف مانند بخش‌ های مالی، تجارت، مراقبت‌ های بهداشتی و غیره، فرصت‌ های گسترده‌ ای را برای رشد افرادی که تازه فارغ‌ التحصیل شده‌ اند، باز می‌ کند.

یادگیری بلاک چین از ابتدا ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد. با این حال، اگر دانش اولیه ای در مورد زبان های برنامه نویسی، کدنویسی و ساختار داده داشته باشید، یادگیری در مورد این فناوری راحت تر خواهید بود. علاوه بر این، اگر همت یادگیری در مورد بلاک چین را دارید و مایلید در این زمینه، شغلی پایدار داشته باشید، باید یک قدم رو به حلو بردارید و شروع به یادگیری بلاک چین کنید.

coblocks-admin
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • آل ای 13 فوریه 2023 / 6:46 ق.ظ

    سلام
    آیا کسی که علوم انسانی خونده و دانشی از کامپیوتر نداره میتونه وارد این حوزه بشه ؟ از کجا باید شر و ع ‌کنه

    • coblocks-admin 14 فوریه 2023 / 7:17 ب.ظ

      بله هیچ چیز غیر ممکن نیست اما این حوزه دانش فنی بالایی را می خواهد و نیازمند یک road map درست می باشد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *