زنجیرۀ بلوکی در املاک و مستغلات

زنجیرۀ بلوکی در املاک و مستغلات

بلاک چین در املاک و مستغلات

زنجیرۀ بلوکی که سال­ها برای حضور در عرصۀ صنعت و کسب­ و کارها به‌عنوان یک فناوری نوظهور رقابت کرده بود، سرانجام به مرحلۀ شکوفایی خود نزدیک شده است. این فناوری اکنون در تعدادی از صنایع مورد استفاده قرار گرفته است و موارد استفاده بیشتری در حال ظهور هستند. با توجه به اینکه هدف اولیۀ زنجیرۀ بلوکی ارائۀ جایگزینی بهتر برای سیستم مالی سنتی بود، تعجب‌آور نیست که بیشترین تأثیر این فناوری در بخش خدمات مالی مشاهده می­شود. چشمگیرترین روند زنجیرۀ بلوکی در سال جاری، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، مهر تأیید دیگری است که نشان می‌دهد این فناوری همچنان در این بخش مورد توجه بسیاری قرار می‌گیرد.

با این وجود، در حالی که برنامه‌های مالی زنجیرۀ بلوکی، شاید به شایستگی، مورد توجه قرار گرفته ­اند، این فناوری بی‌سر و صدا به تعدادی از صنایع دیگر از جمله مدیریت زنجیرۀ تأمین، مراقبت‌های بهداشتی، سرگرمی و خرده‌فروشی نیز نفوذ کرده است. در این بخش، حوزه‌ای را بررسی خواهیم کرد که کمتر در بحث‌های مربوط به پتانسیل استفاده از زنجیرۀ بلوکی مطرح می‌شود، املاک و مستغلات حوزه‌ای است که زنجیرۀ بلوکی پتانسیل خوبی در دگرگون‌سازی آن خواهد داشت.

مشکلات امروز املاک

بخش املاک و مستغلات یک عنصر کلیدی مهم برای به تصویر کشاندن قدرت اقتصاد ملی است. شروع ساخت مسکن، قیمت مسکن و فروش خانه‌های موجود، شاخص‌هایی هستند که به‌دقت نظارت می‌شوند و می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد سلامت اقتصادی یک کشور یا یک منطقه ارائه دهند. برای درک اهمیت این بخش برای اقتصاد جهانی، تنها باید به بحران مالی جهانی سال 2008 نگاه کرد، که با ترکیدن حباب مسکن ایالات متحده آغاز شد.

به‌منظور جلوگیری از ترکیدن مجدد یک حباب ملکی فاجعه‌بار، صنعت املاک و مستغلات باید شفافیت معاملات خود را بهبود بخشد، شیوه‌های بدِ فروش را حذف کند، قوانین سخت‌گیرانه‌تری در مورد وام مسکن اتخاذ کند، بر معاملات پرخطر موجود در بازارهای ثانویه نظارت داشته باشد و طرح‌های سرمایه‌گذاری بهتری را در املاک ترویج دهد. خوشبختانه، به‌کارگیری زنجیرۀ بلوکی در املاک و مستغلات می‌تواند به این بخش کمک شایانی نماید تا این چالش ­ها برطرف شود و فرصت‌های رشد جدیدی برای صنعت ایجاد گردد.

زنجیرۀ بلوکی چگونه می‌تواند به صنعت املاک و مستغلات کمک کند؟

نکته‌هایی که در پاراگراف‌های قبلی بیان شد، به ما ایده خوبی در حوزۀ استفاده از زنجیرۀ بلوکی در املاک و مستغلات می‌دهد. از بسیاری جهات، صنعت املاک و مستغلات را می‌توان به‌عنوان بخش مالی گسترده‌تری در نظر گرفت. این امر بدان معناست که زنجیرۀ بلوکی قابلیت بهره‌برداری در املاک و مستغلات را دارد. جدای از آن، این فناوری می‌تواند شفافیت، انطباق با مقررات و حمایت از مصرف‌کننده را در سراسر صنعت بهبود بخشد.

در ادامه، نگاهی دقیق‌تر داریم، به آنچه زنجیرۀ بلوکی در این حوزه ارائه می‌دهد.

  • پردازش معاملات املاک و مستغلات

تحول در پرداخته‌ای آنلاین و بخش حواله، یکی از اولین و برجسته‌ترین موارد استفادۀ زنجیرۀ بلوکی در صنعت املاک و مستغلات است. در این حوزه می‌توان از نقاط قوت اصلی زنجیرۀ بلوکی برای مبادلۀ مدیریت میلیاردها دلار سرمایه در بازارهای املاک تجاری و مسکونی استفاده نمود. ماهیت غیرقابل اعتماد این فناوری امکان انجام معاملات مستقیم بین فروشندگان و خریداران را فراهم می‌کند، بدون اینکه نیازی به یک نهاد ناظر برای تأیید صحت این معاملات باشد. این فرآیند را می‌توان با اجرای قراردادهای هوشمند تقویت کرد، که تضمین می‌کند معاملۀ فروشنده- خریدار تنها در صورت رعایت شرایط خاص انجام می‌شود.

  • شفافیت و ذخیره ایمن سوابق تراکنش‌ها

این واقعیت که زنجیرۀ بلوکی در املاک و مستغلات می‌تواند نیاز به نظارت خارجی بر تراکنش‌ها را از بین ببرد، به پتانسیل عظیم آن برای بهبود امنیت در سراسر بخش املاک اشاره دارد. این پتانسیل پس از در نظر گرفتن سایر ویژگی‌های اصلی فناوری مانند تغییرناپذیری و ماهیت غیرمتمرکز بودن آن، آشکارتر می‌شود. برای اولین بار، کلیۀ اعضای یک شبکۀ زنجیرۀ بلوکی، یک تاریخچۀ تراکنش را در اختیار دارند که به‌راحتی قابل تأیید است و شفافیت را در کل شبکه تضمین می‌کند. همچنین، نمی‌توان اطلاعات ذخیره‌شده در زنجیرۀ بلوکی را تغییر داد. ترکیبی از این ویژگی‌ها به زنجیرۀ بلوکی اجازه می‌دهد به‌عنوان یک نقطۀ حقیقت انکارناپذیر عمل نماید، که می‌تواند تا حد زیادی برای تشخیص و پیشگیری از تقلب، ذخیره‌سازی داده‌ها و انطباق با مقررات با دقت لازم مفید باشد.

  • حذف واسطه‌ها

اعتبارسنجی‌های شخص ثالث تراکنش‌ها، تنها واسطه‌هایی نیستند که در صورت پذیرش گستردۀ زنجیرۀ بلوکی در بخش املاک و مستغلات، خطر منسوخ شدن را در پی دارند. برخی شرکت‌ها مانند دفتر اسناد رسمی در میان آسیب‌دیدگان توسعۀ این فناوری خواهند بود، زیرا سیستم‌های مبتنی بر زنجیرۀ بلوکی می‌توانند به‌طور خودکار مشروعیت انتقال عنوان را تضمین کنند. پلتفرم‌های زنجیرۀ بلوکی که قادر به اتصال مستقیم فروشندگان و خریداران هستند، نیاز به نمایندگان املاک را نیز از بین می‌برند، بنابراین بار سنگین کمیسیون‌های املاک را از معادله حذف می‌کنند.

  • توکن­ سازی کردن

بازار املاک و مستغلات می‌تواند از پیوستن به روند رو به رشد توکن ­سازی سود زیادی ببرد. توکن­ سازی به صدور توکن­ های زنجیرۀ بلوکی اشاره دارد که به‌عنوان نمایش دیجیتالی یک دارایی یا کسری از دارایی ­ها عمل می‌کنند. این فرآیند را می‌توان برای هر دارایی فیزیکی، از ارزهای فیات و سهام گرفته تا فلزات گران‌بها و سایر کالاها تا هنرهای زیبا و اقلام لوکس اعمال کرد. املاک و مستغلات نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

توکن­ سازی املاک می‌تواند نقدینگی بیشتری را برای این بخش به ارمغان بیاورد، شفافیت را افزایش دهد و در دسترس بودن سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را بهبود بخشد.

چگونه می‌توان زنجیرۀ بلوکی را در املاک و مستغلات پیاده‌سازی کرد؟

پتانسیل زنجیرۀ بلوکی برای تغییر بخش املاک و مستغلات غیرقابل انکار است. با این ­وجود، این امر به شرکت‌های املاک و مستغلات و توسعه‌دهندگان زنجیرۀ بلوکی بستگی دارد که درک کنند چگونه می‌توانند از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این فناوری به نفع خود استفاده کنند. در اینجا چند ایده وجود دارد که برخی از آن‌ها در حال بررسی هستند.

پایگاه دادۀ مشترک املاک و مستغلات و بازارهای مبتنی بر زنجیرۀ بلوکی

تقسیم املاک و مستغلات

با زنجیرۀ بلوکی مردم قادر به خرید بخشی از یک ساختمان یا سایر انواع ملک هستند­، در این صورت انگیزه توکن ­سازی املاک و مستغلات بسیار قوی‌تر می‌شود. این مالکیت دیجیتالی شده در سرمایه‌گذاری در حوزۀ املاک و مستغلات حضور سرمایه‌گذاران خرد را بسیار قابل دسترس ­تر می­سازد. با مالکیت بخشی از یک ملک به‌صورت توکن، سرمایه‌گذار حق دارد بخشی از درآمدی که از طریق اجاره ایجاد می­شود و همچنین بخشی از درآمد حاصل از فروش آتی را دریافت کند.

در گذشته­، تلاش‌ها برای بهبود بازار و امکان حضور سرمایه‌گذاران کوچک‌تر و خرد موفقیت‌آمیز بوده است. اعتماد سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات (REITs) و سایر طرح‌های سرمایه‌گذاری دارایی، راه‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند تا منابع خود را با هم ترکیب کنند و از املاک تجاری سودآور بهره ببرند. با این وجود، در این موارد، بازده به عملکرد کلی یک REIT یا صندوق خاص گره خورده است، که ممکن است دارای پرتفولیویی حاوی دارایی‌های با عملکرد ضعیف باشد. رویکرد توکن ­سازی امکان سرمایه‌گذاری بسیار متمرکزتری را فراهم می‌کند.

در میان شرکت‌هایی که این رویکرد را دنبال می‌کنند، RealBlocks (یک استارت‌آپ مستقر در نیویورک، که پلتفرم آن سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا کسری از دارایی‌ها را خرید و فروش نمایند) از شهرت خوبی برخوردار است.

در همین حال، یکی دیگر از استارتاپ‌های مستقر در نیویورک، Meridio، در تلاش است این امکان را برای مالکان فراهم کند که در املاک تجاری خود سهام دیجیتال ارائه دهند.

بازارهای ثانویه

می‌توانیم این مفهوم را فراتر ببریم، زیرا توکن­ سازی می‌تواند جرقه‌ای برای ظهور بازارهای ثانویه باشد، جایی که سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن‌هایی از دارایی­ های خود را معامله کنند. این امر نقدینگی بیشتری را به بازاری که شدیداً غیر نقدینه است تزریق می‌کند. بهتر از همه، برخلاف برخی از مشتقات که امروزه در بازارهای مالی جهانی معامله می‌شوند، توکن ­ها دارایی‌های مشهود را پشتیبانی می‌کنند و ارزش آن‌ها با عملکرد واقعی آن دارایی‌ها تعیین می‌شود.

مهندس صفورا سلطانیان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *