هفت فناوری پراهمیت در آیندۀ نزدیک

هفت فناوری پراهمیت در آیندۀ نزدیک

هفت فناوری که در آیندۀ نزدیک از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود

اگر کسب‌وکار شما به‌اندازه کافی هوشمند است که شما را بر روی نبض فناوری نوظهور نگه دارد، باید خود را آماده کنید تا با ترکیب فناوری‌های نوظهور جان تازه‌ای به کسب‌وکار خود دهید. با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله هفت فناوری نرم‌افزاری وجود دارد که در سال 2023 و سال‌های آینده بر توسعۀ کسب‌وکارها تسلط خواهند داشت.

  1. زنجیرۀ بلوکی

زنجیرۀ بلوکی یک دفترکل غیرمتمرکز، توزیع‌شده و عمومی است. دلیل این نام­گذاری این است که اساس ساختار زنجیرۀ بلوکی مبتنی بر زنجیره‌ای از بلوک‌ها است. زنجیرۀ بلوکی فناوری است که منجر به ایجاد بازار جذاب و سود ده ارزهای دیجیتال شده است. علاوه بر بازار ارزهای دیجیتال، در بسیاری از حوزه‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

زنجیرۀ بلوکی پتانسیل بالایی برای تغییر ماهیت کسب‌وکارها دارد و در حال حاضر در بخش‌های دولتی و مالی بیشترین استفاده را دارد، اما حقیقت این است که این فناوری با توجه به مزایای آن توسط سایر مشاغل و صنایع مورد توجه قرارگرفته است. طبق آمار Statista، تا سال 2025، 55 درصد از برنامه‌های کاربردی مراقبت‌های بهداشتی دارای راه‌حل‌های یکپارچۀ مبتنی بر زنجیرۀ بلوکی برای استفادۀ تجاری خواهند بود.

به گفتۀ InsideBitcoins.com، به لطف ویژگی‌های منحصربه‌فرد زنجیرۀ بلوکی همچون غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیری آن، حدود 38 درصد از شرکت‌ها قصد دارند در سال 2023 از آن استفاده کنند. از این تعداد، 15 درصد در نظر دارند راه‌حل‌های زنجیرۀ بلوکی را در مقیاس بزرگ اتخاذ کنند و 23 درصد دیگر راه‌حل‌های متوسط را اتخاذ می‌کنند. درنهایت، Statista تخمین می‌زند که هزینه‌های ایالات‌متحده در طرح‌های مبتنی بر زنجیرۀ بلوکی به حدود 4.2 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید.

  1. 5G

5G فی‌نفسه یک نرم‌افزار نیست بلکه اینترنت نسل پنجم است که به سیستم‌های نرم‌افزاری آینده اجازه می‌دهد تا پیشرفت کنند.

5G مخفف اینترنت نسل پنجم بی‌سیم سلولی است با سرعت 100 گیگابیت در ثانیه که تا 100 برابر سریع‌تر از اینترنت نسل چهارم 4G پیشگام این صنعت خواهد شد. بعید است که اکثر کاربران فوراً شاهد افزایش چشمگیر سرعت اینترنت باشند؛ زیرا در ابتدا، احتمالاً این نسل توسط اپراتورهای شبکه برای افزایش ظرفیت در شبکه‌های 4G قبلی استفاده می‌شود. در حال حاضر، اپراتورها باید دیوارهایی بین 4G و 5G ایجاد کنند، زیرا این دو نسل نمی‌توانند همزیستی نزدیکی داشته باشند.

همچنین 5G نسبت به 4G گزینه‌های بیشتری را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد. این امواج رادیویی با برد کوتاه «باند بالا» فرکانس کاری بالاتری را ایجاد می‌کند که از طریق فناوری 4G غیر قابل‌ دسترس خواهند بود. با این‌ وجود، 5G می‌تواند در هر فرکانس (کم، متوسط و زیاد) اجرا شود که می‌تواند سه تجربۀ بسیار متفاوت از 5G ایجاد کند. تجربۀ شما مستقیماً به گستردگی کانال‌های موجود در منطقۀ شما و تعداد قابل‌دسترس آن­ها گسترش یابد.

  1. اینترنت اشیاء (IoT)

بخشی که امروزه 5G را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند (اگرچه چند سالی است نام آن را شنیده‌ایم)، امکاناتی است که برای توسعۀ فناوری‌های دیگر، مانند اینترنت اشیاء (IoT) ارائه می‌کند. امروزه کلیۀ اشیاء از یک تُستر گرفته تا قلادۀ سگ می‌تواند به اینترنت متصل باشد. در واقع اینترنت اشیا محیط جدید اشیاء هوشمند را تعریف می‌کند.

به‌طورکلی، اینترنت اشیاء به هر وسیله‌ای که به اینترنت متصل است اشاره می‌کند، اگرچه این روزها به‌صورت فزاینده‌ای برای اشاره به اشیایی که مبتنی بر اینترنت با یکدیگر ارتباط دارند، استفاده می‌شود. اساساً، اگر کلیۀ این ادوات امکان ارتباط و مبادلۀ اطلاعات را با یکدیگر داشته باشند، می‌توانید اطلاعاتی را از کلیۀ آن ­ها جمع‌آوری کنید تا در مورد یک محیط، یک کار یا یک فرآیند اطلاعات کسب کنید و به شخصی کمک کنید تا یک عمل را انجام دهد.

در واقعیت این فناوری برای یک فرد چگونه به نظر می‌رسد؟

فرض کنید در مسیر یک جلسه هستید. ماشین شما که به تقویم شما دسترسی دارد و می‌داند جلسه در چه ساعتی برگزار می‌شود، می‌تواند ترافیک را تجزیه‌ و تحلیل کند و سریع‌ترین مسیر را مشخص کند. در ترافیک سنگین، خودروی شما می‌تواند پیامکی بفرستد و به‌طرف فردی که با او جلسه دارید اطلاع دهد که ممکن است به دلیل ترافیک با اندکی تأخیر به جلسه برسید.

در مثالی دیگر، ساعت زنگ‌دار شما می‌تواند در ساعت 6 صبح خاموش شود و به دستگاه قهوه ­ساز شما اطلاع دهد که باید شروع به تهیۀ قهوه کند، یا قلادۀ سگ شما می‌تواند اطلاعاتی در مورد موارد حیاتی سگ شما جمع‌آوری کند و به‌روزرسانی‌ها را مستقیماً برای شما و دامپزشک ارسال کند.

اینترنت اشیاء در آیندۀ نزدیک

اینترنت اشیاء چه‌کارهایی را می‌تواند انجام دهد؟ در یک دنیای متصل به اینترنت، این فناوری تقریباً هر کاری را که بتوانید تصور کنید برای شما انجام می‌دهد.

در دنیای تجارت، اینترنت اشیاء در صنایع مختلف استفاده می‌شود و شامل راه‌حل‌هایی مانند تجهیزات از راه دور، ردیابی موجودی، مسافت­ سنجی، مدیریت سلامت، اکتشاف میدان نفتی، قابلیت ردیابی زنجیرۀ تأمین، مصرف انرژی و موارد دیگر است.

اوج شکوفایی و تطبیق‌پذیری آن در دنیای شرکت‌ها به‌گونه‌ای است که Statista تأکید می‌کند که درآمد بازار جهانی اینترنت اشیاء تا سال 2025 به حدود 1.6 تریلیون دلار خواهد رسید.

  1. هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی اصطلاحی است که چندین سال است بر سر زبان‌ها افتاده است و به‌عنوان روندی که در آیندۀ نزدیک توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد، قوت بیشتری پیدا می‌کند. محصولاتی مانند Siri، پیش‌بینی فروش، تشخیص چهرۀ فیس‌بوک هنگام آپلود عکس یا توصیه‌های محصولی که هر بار خرید آنلاین می‌کنید، نمونه‌هایی از غوطه‌ور شدن هوش مصنوعی در زندگی ما در دنیای اینترنت هستند. حتی شرکت‌هایی وجود دارند که با پهپادها یا ربات‌هایی که وظیفۀ تحویل را بر عهده دارند، همکاری و از هوش مصنوعی برای بهبود خدمات خود استفاده می‌کنند.

درحالی‌که مشخص است که هوش مصنوعی توانایی یک ماشین برای تقلید یا شبیه‌سازی رفتار هوشمند انسان است، این فناوری بسیار فراتر از این امر است و شامل خودکارسازی اموری مانند ارائۀ توصیه‌های پزشکی یا رانندگی با ماشین است (کارهایی که احتمالاً هرگز فکرش را نمی‌کردیم یک ماشین انجام دهد).

هوش مصنوعی در حال شکل دادن به صنایع مختلف در سراسر جهان است و در عین‌ حال آن‌ها را به سطح دیگری منتقل خواهد کرد. طبق پیش‌بینی‌های MarketsandMarkets، بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال 2025 به 190.61 میلیارد دلار خواهد رسید، که با در نظر گرفتن این امر که در سال 2018 به 21.46 میلیارد دلار رسیده است، به رشد فزاینده‌ای دست خواهد یافت. این رشد عمدتاً به دلیل افزایش حجم داده‌های بزرگ، خدمات ابری و همچنین تقاضای زیاد برای اتوماسیون گردش کار و پذیرش دستیارهای دیجیتال شخصی است.

در آیندۀ نزدیک انتظار می‌رود که هوش مصنوعی به پیاده‌سازی Edge AI تبدیل شود، فناوری‌ای که دستگاه‌ها را قادر می‌سازد به‌تنهایی هوشمند باشند و بتوانند وظایف را بدون تکیه ‌بر اتصال داده انجام دهند.

  1. اتوماسیون

این فناوری روندی است که در ارتباط با موفقیت تجاری هر دقیقه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. هدف اتوماسیون بهبود افراد و تقویت عملکرد شرکت‌ها با ترکیب نرم‌افزارهای بسته‌بندی‌شده، یادگیری ماشین و ابزارهای اتوماسیون برای ارائۀ نتایج بهتر است.

اهمیت اتوماسیون در حوزۀ صنعتی را می‌توان بسیار ارزشمند دانست. مزایا و تأثیر مثبت آن بر بهینه‌سازی فرآیندها به معنای افزایش قابل‌توجه عملکرد، بهره‌وری، کیفیت و همچنین کاهش هزینه و بازگشت سریع سرمایه‌گذاری (ROI) است.

اتوماسیون، همراه با فناوری‌هایی مانند داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی، در سال‌های آینده یک سکوی پرتاب تجاری خواهد بود.

  1. سیستم‌های مدیریتی شخصی­سازی شده و هوشمند

با رشد روزافزون فناوری‌های جدید، محصولات نرم‌افزاری بسته‌بندی‌شده از توسعه جامانده‌اند و به‌سختی با نیازهای شرکت‌ها مطابقت خواهند داشت. این نوع سیستم­ های مدیریت کسب‌وکار که برای تودۀ بزرگی از مشاغل طراحی ‌شده ­اند، یک عنصر اساسی را در نظر نمی‌گیرد: هر شرکت دنیایی منحصر به‌ فرد و خاص است و بنابراین نیازهای آن نیز منحصر به‌ فرد است.

توسعۀ نرم‌افزار مدیریت سفارشی، با توجه به نیازها، اهداف و ویژگی‌های شرکت، روندی خواهد بود که در طول سال‌ها شتاب بیشتری خواهد گرفت. این سیستم‌ها روشی را برای کار ارائه می‌دهند که کارایی، بهره‌وری و ظرفیت تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشد و حاشیۀ خطا را کاهش می‌دهد.

در آینده و به لطف استفاده از فناوری‌های دیگری که مکمل آن‌ها هستند، این سیستم‌ها قادر به پیش‌بینی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روشی هوشمندتر خواهند بود. به‌طور خلاصه، تکامل فزاینده‌ای به سمت ایجاد نرم‌افزارهای هوشمند وجود خواهد داشت.

  1. فناوری هوشمند پزشکی

در دوران همه‌گیری ویروس مهلک کرونا، فناوری هوشمند پزشکی به‌عنوان بزرگ‌ترین نیاز جهان در آیندۀ نزدیک مبدل شده است. فناوری پزشکی آینده را در دست خواهد داشت و بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان باید کسب‌وکار خود را با توجه به «دنیای جدید پس از کرونا» که باید در آن زندگی کنیم، ارزیابی مجدد نمایند.

روندهای جدید حول پیچیدگی ارتقاء فناوری خواهد بود: چاپ سه‌بعدی برای پروتزهای پیشرفته، ماسک‌های پزشکی و تجهیزات برای کارکنان بهداشتی تنها چند نمونه از اهمیت این فناوری هستند.

برخورداری از فناوری در دسترس و قابل‌استفاده در زمینۀ پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار، اولین و مهم­ترین هدف خواهد بود. حتی اگر هوش مصنوعی در طول همه‌گیری کرونا (سیستم‌های تشخیصی یا توسعۀ برنامه‌های خودکار برای پایش دما) نقش بسیار مهمی ایفا ‌کند، واقعیت این است که فناوری سریع‌تر و دقیق‌تری مورد نیاز است.

تکنولوژی آینده

فناوری آینده با الهام گرفتن یا سرمایه‌گذاری بسیاری در طراحی گجت­ ها آغاز نمی‌شود، بلکه با افزایش قابلیت‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند شروع می‌شود، و از شما می‌پرسد که سازمان شما در کدام حوزه است و باید در کدام حوزه پیشرفت کند و فناوری چگونه به شما کمک می­کند تا به آنجا برسید.

امیدواریم بتوانید این فناوری‌ها را در کسب‌وکار خود برای موفقیت در آینده پیاده‌سازی کنید. از این گذشته، هیچ زمانی مانند زمان حال برای سرمایه‌گذاری در آینده اهمیت کلیدی نخواهد داشت.

مهندس صفورا سلطانیان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *