مزایای ترکیب بلاک چین با اینترنت اشیاء

مزایای ترکیب بلاک چین با اینترنت اشیاء

مزایای ترکیب بلاک چین با اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء (IoT) با استفاده از حسگرها و سایر دستگاه‌ها و زیرساخت‌های پردازش لبه، عملکرد شرکت‌ها را تغییر می‌دهد. هر ساله با افزایش چند برابری دستگاه‌های متصل به یکدیگر، حجم داده‌های پردازش‌شده توسط دستگاه‌های اینترنت اشیاء بسیار افزایش می‏ یابد. این داده‌ها به‌صورت زنجیره‌ای ارائه می‌شوند و در معرض حملات سایبری قرار می‌گیرند.

بلاک­چین یک فناوری دفترکل توزیع‌شده است که با اینترنت اشیا ترکیب می‌شود تا تراکنش‌های ماشین به ماشین (M2M) را ممکن سازد. همچنین از مجموعه‌ای از تراکنش‌ها استفاده می‌کند که در یک پایگاه ­داده ثبت، توسط منابع متعدد تأیید‏ و در یک دفترکل مشترک توزیع‌شده در هر گره وارد می‌شوند. ترکیب اینترنت اشیاء و بلاک­چین مزایای بالقوۀ مختلفی را ارائه و به یک دستگاه هوشمند اجازه می‌دهد بدون نیاز به مرجع متمرکز به‌صورت مستقل عمل کند. همچنین، می‌تواند نحوۀ ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر را ردیابی نماید.

در حالی که بلاک­چین و اینترنت اشیاء هرکدام دو فناوری قدرتمند هستند، ترکیب این دو فناوری می‌تواند تأثیری شگرف و باورنکردنی در بهبود عملکرد شرکت‌ها داشته باشد. مطالعه‌ای که توسط تحقیقات بازار Aftrex در سال 2018 منتشر شد، نشان می‌دهد که بازار ترکیبی بلاک­چین و اینترنت اشیا تا سال 2026 به ارزشی بالغ بر 254.31 میلیارد دلار برسد. در ادامه پنج مزیت خاصِ ترکیب دو فناوری بلاک­چین و اینترنت اشیاء بررسی می‌شود که موجب رشد بازار در سال‌های آینده می‌شود:

  1. تغییر سریع داده‌ها

طبق تحقیقات بازار Aftrex، یکی از مزایای اصلی ترکیب اینترنت اشیاء و بلاک­چین، تغییر سریع داده‌ها است. بر اساس گزارش‌ها، اجرای فعلی بلاک­چین محدودیت‌هایی در پی دارد، زیرا تعداد تراکنش‌ها در ثانیه را محدود می‌کند. به‌منظور مدیریت حجم داده ­ها، تعداد دستگاه‌های IoT و سرعت انجام تراکنش‌های دو طرف، یک رویکرد در سطح سازمانی مانند بلاک­چین مجوزمحور مورد نیاز است. بلاک­چینی که می‌تواند زمان اعتبارسنجی تراکنش‌ها را با استفاده از گره‌های قابل‌اعتماد به حداقل برساند، برای رسیدگی به الزامات عملکرد اینترنت اشیاء ضروری است و می‌تواند سرعت تبادل داده‌های اینترنت اشیا را مدیریت کند.

  1. هزینه‌های پایین‌تر

یکی از مزایای بسیار تحسین‌شده برای شرکت‌ها، توانایی کاهش هزینه‌های عملیاتی است. بلاک­چین اجازه می‌دهد داده‌ها به‌صورت همتا به همتا و بدون کنترل متمرکز ارسال شوند تا هزینه‌های کسب‌وکار را کاهش دهند. مقیاس‌پذیری یک زیرساخت متمرکز بسیار قابل‌اعتماد و گران‌قیمت است. تمرکززدایی راه مقرون ‌به‌صرفه ‏تری را برای حذف نقاط شکست و در عین‌ حال پرداختن به قابلیت مقیاس‌پذیری اینترنت اشیاء ارائه می­دهد.

  1. بهبود امنیت

امنیت یکی از ویژگی‌های ذاتی بلاک­چین است؛ زیرا در مشروعیت بخشیدن به داده‌ها و حصول اطمینان از اینکه از یک منبع قابل اعتماد به دست می‌آیند، توانمند است. به دلیل تعداد بالای دستگاه‌های موجود در اینترنت اشیا، این مزیت بسیار مفید است. ترکیب این فناوری‌ها می‌تواند توافق‌نامه‌های حفظ حریم خصوصی را تقویت و ارتباطات ایمن را امکان­پذیر سازد. در نتیجه این فقط دستگاه‌ها نیستند که با یکدیگر ارتباط دارند، بلکه ارتباط انسان به انسان، دستگاه به دستگاه و انسان به دستگاه نیز امکان‌پذیر خواهد بود. داشتن این دفترکل قابل ‌اعتماد که شفافیت ویژگی بسیار مهم آن است، یک مزیت بزرگ به شمار می­ آید؛ زیرا تعیین می­کند چه کسی به شبکه دسترسی دارد، چه کسی در حال انجام تراکنش است و سابقه کلیۀ آن تراکنش‌ها در زنجیره ذخیره می‌شود. شرکت‌هایی که در حال حاضر از ترکیب بلاک­چین و اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند، اغلب روی اقدامات امنیتی مانند احراز هویت تمرکز می­کنند. برای اطمینان کامل از امنیت، در صورت شناسایی یک بازیگر بد و مخرب باید لایه‌های امنیتی مختلفی جهت جلوگیری از دسترسی غیرمجاز یا قطع دسترسی وجود داشته باشد.

  1. حسابرسی را ساده می‌کند

حسابرسی یکی از بخش‌های مهم هر شرکتی است که می‌تواند از شفافیت ارائه‌شده توسط بلاک­چین و اینترنت اشیاء بهره‌مند شود. برای نهادها بسیار مهم است که بدانند چه سازمان‌هایی در حال اشتراک‌گذاری/ارسال پول/داده‌ها در یک زنجیرۀ خطی و دارای مهرزمانی هستند. این ویژگیِ ‌یک زنجیرۀ سخت و قابل‌اعتماد از معاملات است که قابل‌تغییر نیست.

  1. یک زنجیرۀ تأمین کارآمدتر

یک اولویت اصلی برای بسیاری از شرکت‌ها، کارآمدتر کردن زنجیرۀ تأمین است. با این‌ وجود، چالش‌های متعدد اقتصادی و جهانی این فرآیند را دشوارتر می‌سازد. با حذف افراد واسط، بلاک­چین و اینترنت اشیاء می‌توانند کارایی زنجیرۀ تأمین را بهبود بخشند، سرعت تراکنش‌ها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهند. اگر یک تراکنش زنجیرۀ تأمین معمولی چهار یا پنج جهش طول بکشد تا اعتبارسنجی شود، پس با هر جهش نیز هزینه پرداخت می‌شود. ازآنجایی‌که بلاک چین تا حدی به‌عنوان یک شبکه اعتبارسنج عمل می‌کند، طرف‌های غیرقابل‌اعتماد می‌توانند داده‌ها را مستقیماً با یکدیگر مبادله کنند، این امر هزینه‌های مربوط به هر جهش را حذف می‌کند.

مهندس صفورا سلطانیان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *