ایجاد نرم افزار متاورس به کمک Unity

پروژه متاورس DApp

چگونه با Unity یک نرم افزار متاورس (Metaverse) بسازیم

در حال حاضر یادگیری نحوه ایجاد DApp متاورس با Unity توجه هر توسعه دهنده ای را به خود جلب کرده است. این امر تعجب آور نیست؛ زیرا فناوری بلاکچین، NFT ها و دارایی های درون یک بازی محبوبیت گسترده ای را در قلمرو Web3 به خود جلب کرده است. اگرچه باید در نظر داشته باشیم که در واقعی‌ ترین شکل آن، متاورس (Metaverse) تنها در قالب یک مفهوم باقی خواهد ‌ماند. به این ترتیب، برنامه های کاربردی Web3 وجود دارند که در حال حاضر شامل عناصر فراجهانی هستند. با این وجود، تنها زمان نشان خواهد داد که چه زمانی می‌ توانیم یک متاورس واقعی و کاملاً فراگیر ایجاد کنیم. اما در حال حاضر، باید با آنچه پیش روی ما است کنار بیاییم. بنابراین، می‌ توانیم DApp هایی حاوی عناصری متاورس مانند ایجاد کنیم. علاوه بر این، این ها می توانند انواع بازی ها، شبکه های اجتماعی مجازی و رویدادهای مجازی باشند. از آنجایی که ایجاد یک برنامه متاورس Web3 جالب به نظر می‌ رسد، با نحوه ایجاد DApp متاورس با Unity در این مقاله آشنا می شویم.

در این مقاله همچنین؛ یاد خواهید گرفت که چگونه از پلتفرم نهایی توسعه Web3 ،Moralis استفاده کنید. پلتفرم Moralis یک چهارچوب “Firebase for crypto” است تا تمام نیازهای backend مرتبط با بلاکچین شما را پوشش دهد. با Moralis Metaverse SDK، می‌ توانید توابع رمزنگاری را تنها با کدهای ساده و کوتاه به ساختار خود اضافه کنید. علاوه بر این، وقتی صحبت از «نحوه ایجاد یک متاورس» می شود، API نهایی NFT Moralis نیز می تواند مفید باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که حساب Moralis رایگان خود را ایجاد کرده و تنظیمات اولیه را تکمیل کنید، که در مقالات قبلی راهنمایی های لازم را کرده ایم. البته آشنایی با Unity کار را آسان می ­کند.

نحوه ایجاد یک پروژه متاورس DApp (یک نمونه پروژه)

در بخش‌ های بعدی، مستقیماً به پروژه نمونه خود می‌ پردازیم. حال برای ساختن DApp متاورس با Unity، چند میانبر خواهیم داشت. ما به شدت به فروشگاه دارایی Unity تکیه خواهیم کرد، که عناصری که برای ساختن فضای سه بعدی و شخصیت خود استفاده خواهیم کرد را، در اختیار ما قرار می دهد. با این وجود، قبل از اینکه واقعاً به شما نشان دهیم چگونه یک متاورس (Metaverse) ایجاد کنید، اجازه دهید پیش نمایش مختصری از یک نمونه DApp داشته باشیم.

با Unity Preview یک Metaverse DApp بسازید

در اینجا تصویری از متاورس (Metaverse) نمونه ما قبل از ورود کاربر به سیستم نشان داده شده است:

(Metaverse)

با نگاهی به تصویر بالا، می توانید نمونه جهان سه بعدی را در یک کتابخانه قرون وسطایی ببینید. همچنین، می توانید یک کد QR را مشاهده کنید که به عنوان دروازه ای به متاورس (Metaverse) عمل می کند. علاوه بر این، درست بالای کد یک دستور العمل واضح است که به کاربران می گوید چه کاری انجام دهند.

با این وجود؛ هنگامی که کاربران کد QR را اسکن و ورود خود را تأیید می کنند، می توانند آواتار را کنترل کنند. علاوه بر این، آواتار اکنون آدرس کیف پول Web3 کاربر را در بالای سر خود دارد:

بازی متاورس (Metaverse) قبل از ورود کاربر

دو تصویر بالا در اصل مثالی برای DApp است. همانطور که می بینید، همه چیز را تا حد امکان ساده در نظر گرفته ایم. با این وجود، امیدواریم که بتوانید پتانسیل این نمونه را ببینید. با گسترش دنیای سه بعدی (اضافه کردن اتاق ها، ساختمان ها، نقشه ها و غیره) و اضافه کردن چندین کاراکتر، می توانید یک متاورس (Metaverse) مناسب برای خود داشته باشید. با پیش‌ نمایش زیر، به شما نشان می‌ دهیم که چگونه با Unity و Moralis یک DApp متاورس ایجاد کنید.

چگونه با Unity و Moralis یک Metaverse DApp بسازیم

  1. دنیای سه بعدی بسازید.
  2. یک کاراکتر سوم شخص (یک آواتار) ایجاد کنید.
  3. با استفاده از یک گزینه کد QR منظم، ورود به کیف پول Web3 را اضافه کنید.

دو مرحله اول را با استفاده از Unity کامل می کنیم. همانطور که در بالا بیان شد، ما با استفاده از دارایی های رایگان ارائه شده توسط فروشگاه Unity Asset، کار خود را بسیار ساده تر خواهیم کرد.

با این وجود، در مرحله آخر، بهترین پلتفرم backend Web3 را برای استفاده معرفی و از آن استفاده خواهیم داد. این مرحله ای است که کاربران را قادر می سازد تا به متاورس (Metaverse) نمونه آزمایشی ما وارد شوند. همچنین، لازم است به این نکته اشاره کنیم که احراز هویت Web3 یا ورود به Web3 بخش ضروری تمام DAppها است. خوشبختانه، گزینه های بسیاری که قابلیت اعتماد به آن ها بالا است و کاربر پسند نیز هستند، در دسترس است. به عنوان مثال، هنگامی که برای کاربران موارد امنیتی و رمزنگاری اهمیت بالایی دارد، گزینه هایی مانند احراز هویت MetaMask و WalletConnect راه حل هایی مطمئن هستند. با این وجود، زمانی که ورود کاربر Web3 بر روی کاربران سنتی‌ تر تمرکز می‌ کند، ورود اجتماعی Web3 و احراز هویت Web3 از طریق ایمیل، گزینه‌ بهتری است. به این ترتیب، هنگام ایجاد DAppها یا metaverseها مطمئن شوید که کدام مخاطب را هدف قرار می دهید.

ساخت برنامه های غیرمتمرکز

در مرحله سوم قدرت Moralis SDK را تجربه خواهید کرد. به این ترتیب، نگاهی به این موضوع خواهید داشت که چرا مورالیس بیش از 87 درصد از زمان توسعه را برای توسعه‌ دهندگان کاهش می دهد. علاوه بر این، با استفاده از Moralis، می توانید از تمام محدودیت های گره های RPC اجتناب کنید. به لطف قابلیت همکاری زنجیره ای Moralis ،DAppهای شما به یک زنجیره محدود نمی شوند. کار شما “مطمئن به آینده” است. همچنین، جدا از APIهای برجسته، Moralis سرورهای Moralis، داشبورد Moralis (پایگاه داده) و ویژگی Moralis “همگام سازی” را در اختیار شما قرار می دهد. ترکیبی از این ابزارها به شما این امکان را می‌ دهد تا رویدادهای قرارداد هوشمند را همگام‌ سازی، و آن ها را به همراه بلاکچین فهرست‌ بندی کنید.

با Unity Create a 3D World یک Metaverse DApp بسازید

اگر می خواهید خلاق باشید، از دارایی های مختلف استفاده کنید. شما با ایجاد یک صحنه جدید شروع خواهید کرد. سپس، یاد می گیرید که چگونه فایل های دارایی را به صورت منظم، مرتب و گروه بندی کنید تا بتوانید پوشه های خود را به راحتی مرور کنید. در اصل، از فایل “CustomRoom” استفاده خواهد شد، که حاوی یک صندوق با یک شمشیر در بالای آن است:

اسکرین شات بازی متاورس (Metaverse)

با اضافه کردن یک شخصیت سوم شخص، یک اپلیکیشن متاورس (Metaverse) بسازید

هنگامی که دنیای سه بعدی خود را آماده کردید، می توانید یک کاراکتر سوم شخص اضافه کنید. خوشبختانه، می‌ توانید از دارایی‌ های رایگان برای جلوگیری از ساختن شخصیت‌ ها از ابتدا استفاده کنید.

اضافه کردن آواتار سوم شخص در متاورس (Metaverse)

همچنین؛ یاد خواهید گرفت که چگونه یک برخورد دهنده مش به اتاق خود اضافه کنید تا شخصیت بتواند روی زمین راه برود. این کار یک آواتار کاملاً کاربردی را در اختیار شما قرار می دهد، که در شکل زیر نشان داده شده است:

اضافه کردن برخورد دهنده مش

سپس، نحوه تغییر آرمیچر آواتار را خواهید آموخت. برای این مثال، از گزینه “Male C” استفاده می کنیم. با چند کلیک ساده، آواتار جذابی در اختیار خواهید داشت. از آنجایی که اندازه اولیه کاراکتر کمی کوچک است، در ادامه یاد خواهید گرفت که چگونه آن را بزرگ تر کنید:

نحوه تغییر آرمیچر آواتار

با تکمیل مراحل بالا، اکنون باید جهان سه بعدی و کاراکتر سوم شخص خود را آماده داشته باشید. این بدان معناست که زمان اضافه کردن ویژگی های بلاکچین فرا رسیده است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، اینجا جایی است که مورالیس همه چیز را به اندازه ای که بشود ساده می کند.

چگونه یک Metaverse DApp Crypto Integration ایجاد کنیم

می توانید از Google برای دسترسی به Moralis Metaverse SDK استفاده کنید. همچنین؛ می توانید از لینکی که قبلا بیان شد نیز استفاده کنید. هنگامی که در صفحه Moralis Metaverse SDK قرار گرفتید، کمی به پایین اسکرول کنید و روی دکمه “شروع کن (Start Now)” کلیک کنید:

مورالیس متاورس (Metaverse) SDK

این کار، شما را به boilpill اتریوم Unity می برد که در GitHub منتظر شماست. در مرحله بعد، برای دسترسی به آخرین نسخه، روی بخش “Releases” کلیک کنید:

boilpill اتریوم Unity

سپس، فایل “unitypackage” را در رایانه خود ذخیره کنید:

ذخیره فایل unitypackage در رایانه

اکنون به Unity بازگردید، جایی که باید پوشه دانلود شده بالا را در رابط کاربری Unity کشیده و رها کنید.سپس باید import را تأیید کنید. پس از تکمیل فرایند وارد کردن (import)، پوشه MoralisWeb3ApiSdk را در Unity خواهید دید:

پوشه MoralisWeb3ApiSdk

برای هدف پروژه نمونه، فقط به “WalletConnect” و “MoralisSetup” نیاز داریم. برای سرعت بخشیدن به کارها، از دکمه جستجو برای یافتن این دو جزء استفاده کنید. سپس، فقط آن ها را بکشید و در برگه “سلسله مراتب” خود رها کنید:

WalletConnect و MoralisSetup

با اضافه شدن مؤلفه WalletConnect، باید برخی تنظیمات را تغییر دهید. همین امر در مورد مؤلفه «MoralisSetup» نیز صدق می کند. اینجا مکانی است که به جزئیات سرور Moralis خود نیاز دارید:

جزئیات سرور Moralis

از این رو، این نشانه برای ایجاد سرور Moralis شما است. برای این منظور، باید تنظیمات اولیه Moralis را تکمیل کنید.

راه اندازی اولیه Moralis – مرحله اول

چه بخواهید یک DApp متاورس با Unity بسازید یا فقط یک DApp ساده با استفاده از boilpill اتریوم، باید سرور Moralis خود را ایجاد کنید. مراحلی وجود دارد که به شما در انجام این کار کمک می کند:

  1. وارد حساب مورالیس خود شوید، در این مرحله اگر از قبل یک حساب مورالیس فعال دارید، تنها باید وارد آن شوید. با این وجود، اگر هنوز حساب Moralis ندارید، در آن ثبت نام کنید. سپس، ایمیل خود را وارد کرده، رمز عبور خود را ایجاد کنید و با کلیک بر روی پیوند تأیید، فرایند را نهایی کنید.
  2. برای ایجاد یک سرور Moralis، پس از ورود به سیستم بر روی دکمه “+ ایجاد یک سرور جدید” (گوشه سمت راست بالا در داخل تب “سرورها”) کلیک کنید. در مرحله بعد، نوع شبکه ای که برای پروژه شما مناسب است را انتخاب کنید (مطابق تصویر زیر). در مورد پروژه های نمونه یا آزمایش DAppها، “سرور تست شبکه” یا “سرور Devchain محلی” باید انتخاب شما باشد. با این وجود، زمانی که می‌ خواهید به صورت live برنامه خود را بررسی کنید، باید روی «Mainnet Server» کلیک کنید.

Mainnet Server

سپس، یک پنجره بازشو خواهید دید که جزئیات سرور شما را می‌ پرسد. شما باید نام سرور خود را وارد کنید، سپس منطقه، نوع شبکه و زنجیره های خود را انتخاب کنید. برای چرخش سرور خود، روی “افزودن نمونه” کلیک کنید:

جزئیات سرور

  1. برای دسترسی به جزئیات سرور پس از راه‌ اندازی آن، می‌ توانید با کلیک بر روی دکمه «نمایش جزئیات» به جزئیات آن دسترسی پیدا کنید:

نمایش جزییات سرور

پنجره دیگری شامل تمام جزئیات ظاهر می شود. این پنجره به شما فرصتی می دهد تا با کلیک بر روی نمادهای کپی، URL سرور و شناسه برنامه خود را کپی کنید:

سرور

  1. اکنون Unity را پر کنید، باید جزئیات سرور کپی شده بالا را در Unity جایگذاری کنید:

کپی جزئیات سرور در Unity

راه اندازی اولیه Moralis – مرحله دوم

بخش دیگری از تنظیمات Moralis از شما می‌ خواهد که URL گره سریع Moralis را اضافه کنید (تصویر بالا). خوشبختانه مورالیس اسپیدی نودها نیز پس از ایجاد حساب کاربری مورالیس در اختیار شما هستند. بنابراین، به منطقه مدیریت Moralis خود بازگردید و برگه “Speedy Nodes” را انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه “Endpoints” در زیر شبکه ای که برای سرور خود انتخاب کرده اید کلیک کنید:

راه اندازی اولیه Moralis

اگر فرض کنیم سرور شما بر روی شبکه اصلی اتریوم است، باید روی “Endpoints” در زیر “ETH Network” کلیک کنید. از پنجره پاپ آپ، باید آدرس URL اصلی شبکه را کپی کنید (همان اصول، برای شبکه های اصلی یا شبکه های آزمایشی دیگر اعمال می شود):

Endpoints

اکنون به Unity بازگردید و URL کپی شده را در کنار گزینه Web 3 Rpc Node Url مانند زیر قرار دهید:

گزینه Web 3 Rpc Node Url

علاوه بر این، فراموش نکنید که WalletConnect خود را با کشیدن و رها کردن “WalletConnect” از برگه “Hierarchy” پیوند دهید.

با تکمیل تنظیمات فوق، شما آماده هستید تا ویژگی های نهایی را به مثال DApp متاورس (Metaverse) خود اضافه کنید. اگر پیش نمایش ما را به خاطر دارید، همچنان به کد QR و نشانی کیف پول نیاز داریم.

coblocks-admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *